פורסם ב- כתיבת תגובה

יצירת קומיקס – שלב אחר שלב

לפני שאני מדבר על יצירת קומיקס, חשוב לי לציין שתהליך היצירה משתנה מיוצר ליוצר, ואפילו מפרויקט לפרויקט. מאמר זה מתאר את התהליך שלי עבור סדרת הקומיקס הרפתקאות בארינתיה, אך אשלב מידע וטיפים שיוכלו לסייע לעובדים בשיטות שונות. שנתחיל?

נייר

ניתן לצייר קומיקס על סוגי נייר שונים ובגדלים שונים. לרוב, האמנות המקורית עבור קומיקס תהיה גדולה יותר מהחוברת המודפסת למען נוחיות המאייר, אך חשוב מאוד להקפיד שהיחס בין רוחב וגובה הנייר יהיה זהה לזה של החוברת. אם היחס הזה לא יישמר, לא ניתן יהיה להתאים את האומנות למידות החוברת. לפחות לא בלי למתוח את האמנות לרוחב או לגובה, דבר שיעוות את האיורים.

יצירת קומיקס - השוואה בין האמנות לגודל החוברת
השוואה בין חוברת קומיקס לאומנות המקורית

עבור הרפתקאות בארינתיה אני משתמש בנייר שמתאים לצבעי מים בגודל A3, מאחר שזה קומיקס שנצבע ידנית עם צבעי מים. עבור קומיקס שחור-לבן, או שנצבע דיגיטלית, אשתמש בנייר בריסטול חלק. בתמונה למעלה ניתן לראות שציירתי על כל הדף, עד לקצה, שזה לא בהכרח הכי נוח. באפשרותכם, ואפשר אפילו להגיד שנהוג יותר, לצייר מסגרת במימדים הנכונים ולצייר בתוכה, כמו בדוגמה הזו מתוך ארינאה – המסגרת בצבע תכלת מציינת את קצוות “הדף” ומשאירה מקום למידע אודות העמוד והערות שוליים.

עמוד מתוך ארינאה, מאת אביב אור וערן אביאני
עמוד מתוך ארינאה, מאת אביב אור וערן אביאני

דבר נוסף שכדאי לשים לב אליו זה עובי הנייר. על נייר דק מדי יהיה פחות נוח לעבוד, בעיקר בגלל שהוא יתקמט בקלות והקצוות עלולות להתעגל. עובי נייר מצוין לפי גרם למטר רבוע (g/m²) – זה אומר המשקל בגרמים של גיליון נייר בגודל מטר רוחב על מטר גובה. נייר מדפסת, לדוגמה, הוא בסביבות ה-80 גרם – זה אומר שהמשקל של גיליון בגודל מטר על מטר מנייר זה יהיה 80 גרם. סוגי הנייר בהם אני משתמש יהיו בדרך כלל בסביבות ה-240-300 גרם למטר רבוע.

אם אתם מציירים דיגיטלית, כל שעליכם לעשות בשלב זה הוא להגדיר את מידות ורזולוציית משטח העבודה שלכם בתוכנה המועדפת עליכם.

שוליים וחלוקה לפאנלים

השלב הבא הוא הוספת שוליים לעמוד. מטרתם להרחיק פריטים חשובים משולי העמוד כדי שלא יגעו בקצוות העמוד או ייחתכו במהלך תהליך ההדפסה. פריטים חשובים כוללים כל חלק מהאומנות שחשוב לסיפור, ובהמשך גם הטקסט (בלוני דיבור וכדומה).

כעת אני יכול לחלק את האזור בתוך השוליים לפאנלים. פאנלים, או פריימים, הם כינוי לכל אחד מהציורים הבודדים שמרכיבים את הקומיקס. הכותב או הצייר של הקומיקס (תלוי באופן בו מתחלקת העבודה ביניהם) מחליטים כמה פאנלים כל עמוד יכיל. אני מתחיל עם סקיצה קטנה בה אני בוחר איך כל עמוד יחולק ומה אצייר בכל פאנל בקווים מאוד (מאוד!) כלליים. רמת הפירוט של הסקיצה משתנה מצייר לצייר, כמובן. להלן הסקיצות עבור עשרה עמודי קומיקס ולצידן העמוד הראשון שחולק לפאנלים לפי הסקיצה העליונה מימין.

חלוקת עמוד לפאנלים
חלוקת עמוד לפאנלים

שימו לב שאני משאיר רווח בין הפאנלים. רווח זה מונע מציור אחד להשתלב עם אחר ומקל על הקריאה. יהיו מקרים בהם לפאנל לא תהיה מסגרת, או מסגרת חלקית, כפי שאולי תצליחו לראות בחלק מהסקיצות, וכפי שבטוח תוכלו לראות בשלב הבא.

עפרונות

בשלב זה אני מצייר את העמוד על פי הסקיצה שהכנתי בשלב הקודם. העמוד הבא הוא הראשון מתוך הגיליון השני של הרפתקאות בארינתיה:

עמוד בעפרון מתוך הרפתקאות בארינתיה מאת ערן אביאני
עמוד בעפרון מתוך הרפתקאות בארינתיה

בואו נבחן את העמוד מקרוב:

הפאנל הראשון הוא משהו שנקרא בקרב יוצרי סרטים/סדרות “שוט מכונן” (באנגלית – establishing shot). זו תמונה שמראה לנו היכן הסצנה מתרחשת, את הדמויות המופיעות בה והיכן הן נמצאות אחת ביחס לשניה. השוט המכונן מספק לקורא הרבה מידע חיוני עבור הבנת המתרחש, ולכן חשוב שיהיה לפחות אחד כזה (כמעט) בכל סצנה. אין חובה שהשוט המכונן יהיה בפאנל הראשון, ואין חובה שיהיה שוט כזה בכל עמוד, הרי סצנה יכולה להתפרס על מספר עמודים.

לפאנל הראשון אין מסגרת – הוא מתפרס מעבר לשוליים לקצוות הדף ומצדי הפאנל השני. אם זאת, אפשר לראות שכל הדמויות נמצאות בתוך השוליים של העמוד. במקרה כזה, בו אין רווח בין שני פאנלים, חשוב לוודא שקווים מהפאנל השני לא מתמזגים עם קווים מהפאנל הראשון, כדי לא ליצור בלבול. הנה מבט מקרוב על צידו השמאלי של העמוד בו קו המתאר של עלי העץ מהפאנל הראשון יכל בטעות להתמזג עם קו המתאר של השיח מהפאנל השני.

קווים מתמזגים
קווים מתמזגים

הקווים שמכסים את הפאנל הראשון שם כדי לסייע עם הפרספקטיבה (נקודת המבט) של הציור. השתמשתי בנקודת מגוז אחת כדי לצייר את הסצנה במבט מלמעלה (עוד על פרספקטיבה ונקודות מגוז במדריך לציור קומיקס). זה אומר שכל הקווים מתחברים לנקודה אחת, שנמצאת איפה שהוא מתחת לפאנל (חפשו את האיקס בענף של אחד העצים בפאנל הרביעי). קווים אלו סייעו לי לצייר את הדמויות והעצים בפאנל הראשון בזווית הנכונה בהתאם למיקום שלהם.

מבט מקרוב מראה שבמספר מקרים, הסקיצה שלי חרגה מגבולות הפאנלים. זה מאחר וקשה לצייר אלמנט חצוי בצורה נכונה. ציור הסקיצה בשלמותה מאפשר לחלק שבתוך הפאנל להיראות טוב יותר. זה נכון גם לגבי אלמנטים שמוסתרים על ידי אלמנטים אחרים, כמו חלקי הגוף של הדמויות שמוסתרים על ידי שיחים (או דמויות אחרות). בשלב הסקיצה הראשוני עדיף לצייר את הדמויות בשלמותן, ואז למחוק את החלקים המיותרים/מוסתרים.

ציור קומיקס - לצייר ואז למחוק
ציור קומיקס – לצייר ואז למחוק

אם אתם עובדים דיגיטלית, שלב “העפרון” יהיה על שכבה נפרדת משלב הסקיצה. כנ”ל לגבי שלבי הדיו והצביעה שיגיעו בהמשך.

אם הייתי עובד עם צייר אחר שיעשה את שלב הדיו (אליו מיד נגיע), כנראה שהייתי מנקה ומחדד את העפרונות יותר, אך מאחר ואני מבצע את השלב הבא בעצמי, השארתי את העפרונות כך.

דיו

קווי דיו ברורים, חדים ואחידים יותר מקווי עפרון. כעת אני בוחר את הקווים שאני רוצה לשמר ועובר עליהם בדיו (בעיקר באמצעות עטים במקרה הזה). אני גם משפר חלק מהקווים (בעיקר בקווי המתאר המרושלים יותר של הצמחייה), מוסיף כמה פרטים קטנים לרקע, וממלא אזורים שאמורים להיות שחורים (בעיקר הברדס של אחת הדמויות במקרה של העמוד הזה). ארחיב יותר על דיו בעתיד במאמר נפרד, בינתיים הנה השוואה בין עמוד העפרון לעמוד הדיו לאחר שמחקתי את כל שאריות העפרון:

עפרון מול דיו מתוך הרפתקאות בארינתיה מאת ערן אביאני
עפרון מול דיו מתוך הרפתקאות בארינתיה

צבע

בדרך כלל בשלב זה העמודים נסרקים למחשב ונצבעים בתכנה כזו או אחרת, אך את הרפתקאות בארינתיה בחרתי לצבוע בצבעי מים. בסך הכל אני מרוצה מההחלטה ומהמראה של התוצר הסופי.

עמוד מתוך הרפתקאות בארינתיה בצבעי מים מאת ערן אביאני
הרפתקאות בארינתיה בצבעי מים

טקסט

כעת אני סורק (סוף סוף) את העמודים למחשב לטובת הוספת הטקסט. לאחר הסריקה אני מקטין את העמודים למידות הנכונות, שכן האמנות המקורית גדולה יותר מהחוברת המודפסת, זוכרים?

בעבר, כשהיו מוסיפים את הטקסט ידנית ישירות לעמודים המקוריים, היו עושים זאת אחרי שלב העפרון ולפני שלב הדיו. זאת על מנת שיוכלו למחוק את חלקי הציור שהוסתרו על ידם. אם זה לא היה אפשרי, נאלצו הכתבנים להכין את קטעי הטקסט על גבי דפים נפרדים ואז לגזור אותם ולהדביקם על גבי עמודי הקומיקס.

כיום מוסיפים את הטקסט לרוב הקומיקס המערבי באמצעות מחשב, ועם כתב יד כמו שלי, טוב שכך. טקסט יכול לכלול בלוני דיבור, בלוני מחשבה, תיבת מספר, אפקטי קול וכדומה.

בשלב הראשון, אני מקליד את כל הטקסט שיופיע על העמוד וממקם אותו במקומות המתאימים. טקסט שמופיע בתיבת המספר (המלבן בפינה הימנית העליונה של העמוד) מיושר לימין. טקסט שמופיע בבלוני דיבור/מחשבה מיושר למרכז, ואני מחלק אותו לשורות באופן שיתן לו צורה אליפטית. הטקסט מוקלד על גבי שכבה (או שכבות) שנמצאת מעל האומנות.

הרפתקאות בארינתיה מאת ערן אביאני
הטקסט ימוקם לפני הבלונים

כעת, בשכבה (או שכבות) שנמצאת מעל האמנות אך מתחת לטקסט, אני יכול להוסיף את בלוני הדיבור. הצבת הטקסט מראש מאפשרת לי לצייר בלונים בגדלים המתאימים. לבלונים אני מוסיף זנבות שמצביעים על הדובר וקו מתאר שיבליט אותם יותר.

הרפתקאות בארינתיה מאת ערן אביאני
עכשיו עם בלונים!

ועם זה, סיימתי… את העמוד הזה. כעת אני צריך לחזור על התהליך עוד 25 פעמים (ולהוסיף ציור לעטיפה) ויש לי חוברת קומיקס חדשה. כמובן שאת הגיליון הזה (הרפתקאות בארינתיה #2) כבר סיימתי והוא זמין לרכישה בחנות המקוונת שלנו.

אני מקווה שמצאתם תועלת במאמר זה. אם יש לכם שאלות נוספות על יצירת קומיקס, או שאתם מעוניינים שארחיב על חלק מסוים, או שסתם בא לכם לפרגן (או לקטר), אתם יותר ממוזמנים להשאיר תגובה או לפנות אליי בדרכים המצוינות כאן.

מידע נוסף על סדרת הקומיקס מתוכה עמוד זה לקוח תמצאו כאן.

רוצים ללמוד יותר על ציור קומיקס? אתם מוזמנים לצפות בי מצייר דמויות קומיקס שונות, כמו הענק הירוק, בייבי יודה, וטו-פייס.

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות:
קומיקום בפייסבוק קומיקום באינסטגרם קומיקום ביוטיוב
קומיקום בפייסבוק קומיקום באינסטגרם קומיקום ביוטיוב
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *